“Glòries, In memoriam”

L’anella viària de Glòries es va construir entre els anys 1990 i 1992, durant 14 mesos de treballs. Javier Rui-Wamba, veterà enginyer de Camins, Canals i Ports, en va ser el màxim responsable des de Esteyco, empresa contractada per l'Ajuntament de Barcelona per a dur a terme el projecte.

09/09/2014

Imatge de la conferència

Vint-i-quatre anys més tard, Rui-Wamba reflexiona sobre aquesta infraestructura: “Les Glòries desperta avui molt d’interès i curiositat. És una infraestructura de gran envergadura a la ciutat que suscita moltes lectures”. Per Rui-Wamba  “l’anella de Glòries ha acomplert els objectius que es va establir quan es va alçar: demolir un escalèxtric prexistent abans dels Jocs Olímpics, facilitar el desenvolupament urbanístic dels entorns i posar en valor el territori que l’envolta”.

Les paraules de Rui –Wamba es van poder escoltar el passat 26 de juny, en un acte celebrat a l’auditori de la Torre Agbar, sota el títol “La Plaça de les Glòries, una biografia estructural”, on els enginyers Javier Rui-Wamba i Carlos García Acón van explicar el passat, present i futur de la plaça de les Glòries. Un acte concebut com un tribut a una infraestructura que ha marcat l’evolució d’aquest espai de ciutat, avui en camí de esdevenir una nova centralitat.

A què ha contribuït l’anella? Per Rui –Wamba està clar, i així ho concreta: “la nova Diagonal arriba avui fins al Fòrum, s’ha consolidat la Gran Via i la Meridiana, s’han instal·lat equipaments als entorns, el Mercat dels Encants és un equipament de molta força, etc.”.

Durant la sessió, es va posar en valor la tasca dels enginyers per a la millora de les ciutats: “Les grans obres públiques es fan per donar servei a les persones: facilitant mobilitat i aportant infraestructures bàsiques per cobrir necessitats i facilitar la vida de les persones”. Per Rui-Wamba “ els enginyers treballem amb rigor per aportar millores a les ciutats. I ho fem en silenci, no ens cal la notorietat mediàtica. La recompensa és l’acceptació i ús amb èxit de l’obra”.

Responsable de construir la gran estructura viària l’any 1990 i de la seva actual deconstrucció, Rui-Wamba va aprofitar la sessió per posar també en valor la feina dels arquitectes, recordant la necessària bona sintonia que aquests dos col·lectius professionals. “Vaig tenir una extraordinària relació amb arquitectes, com ara Manuel de Solà Morales (Vitòria,1939-Barcelona,2012), una eminència de l’arquitectura que valorava molt les infraestructures”. Rui –Wamba va exemplificar amb construccions històriques dels segles XVIII i XIX realitzades per arquitectes espanyols la bona formació d’aquesta professió que combina les Belles Arts amb la Tècnica.  Amb tot, Rui-Wamba va lamentar que sovint a Barcelona s’ha visualitzat més la tasca dels arquitectes que la dels enginyers.

Durant l’acte es va destacar la importància que l’enginyer Ildefons Cerdà, autor de la Teoría de la Construcción de las Ciudades aplicada al Proyecto de Reforma y Ensanche de Barcelona (1859), que donar a aquesta plaça un gran valor com a  espai central de la ciutat, en el marc del seu pla urbanístic. Després de repassar la biografia de les Glòries, Rui-Wamba va detallar pas a pas com s’estava produint la deconstrucció: primer traient el trànsit per sobre l’estructura i redistribuint-lo pels entorns de Glòries; després fent talls estratègics en punts vitals; i en tercer lloc duent a terme una demolició a mossegades i reutilitzant els materials en runa per a nous assentaments del terreny segons la cota definida pel futur projecte del parc.  “Es tracta d’una mort assistida i controlada de l’anella, per evitar qualsevol patiment de l’estructura” explicava Rui-Wamba.

Recentment, un dia em vaig acostar a l’anella i li vaig explicar que havia arribat la seva hora. Que les ciutats tenen això: alcen infraestructures que tenen vida mentre són estimades i volgudes per les persones. Però que sempre arriba el dia que la seva missió pot considerar-se ja acomplerta. I em vaig acomiadar d’ella, garantint-li una mort suau”, va relatar Rui-Wamba. En finalitzar l’acte, es va distribuir un llibret amb fotos de la història de l’anella a mode de recordatori: In memoriam.

De la seva banda, l’enginyer Carlos García, que tal i com va recordar Rui-Wamba, per edat i formació representa la següent generació de professionals de l’enginyeria de camins, canals i ports, va explicar que el futur túnel que tindrà com a principals característiques la seguretat i la seva total integració amb el projecte Canòpia Urbana, projecte guanyador del procés de transformació de les Glòries. La previsió d’inici de les obres del túnel sota les Glòries és dins del primer semestre de 2015. Actualment l’empresa municipal BIMSA està redactant el projecte complert de túnels que travessaran la plaça.

Informa't

Si vols més informació omple el següent formulari








He llegit i accepto l'avís legal de protecció de dades

Segueix Les Glòries